Producties

Over De Kersentuin

Er staat een revolutie te gebeuren. Een Russische familie komt bijeen in hun adellijke landhuis. De enorme villa, omringd door een eeuwenoude kersentuin, dreigt vanwege torenhoge schulden te worden geveild. Zakenman Lopachin komt met een reddingsplan: om de kostbare grond en de plek van talloze jeugdherinneringen te behouden, moet de kersentuin worden omgehakt en bebouwd met vakantiehuisjes.

De familieleden weigeren de harde realiteit onder ogen te zien. Ze klampen zich vast aan het verleden, verliezen zich in onhaalbare visioenen of storten zich in onmogelijke liefdes die slechts tijdelijk troost bieden.

In deze lichtvoetige komedie laat Anton Tsjechov op meesterlijke wijze zien dat mensen op hun eigen manier met sociaal maatschappelijke veranderingen omgaan. Oude tijden, terecht en onterecht verheerlijkt, moeten plaats maken voor nieuwe. Zo gaat het nu eenmaal.

“Het volgende stuk dat ik zal schrijven wordt ongetwijfeld grappig, heel grappig, tenminste wat de opzet betreft.” Anton Tsjechov aan zijn vrouw Olga Knipper, 7 maart 1901 

Over Anton Tsjechov

De toneelstukken van Anton Tsjechov (1860-1904) zijn al ruim een eeuw niet meer weg te denken uit het theater. Naast schrijver was hij arts. Als inspiratiebron voor zijn toneelstukken gebruikte hij de menselijke onvolkomenheden waarmee hij als arts in aanraking kwam. Tsjechovs taalgebruik is beroemd onpretentieus, zijn personages babbelen maar door, soms wijdlopig, maar zelden welbespraakt – net echt. Ze praten om hun zwijgen te maskeren, om de stilte niet te voelen, om de leegte te vullen. Vanwege die kwaliteit van Tsjechovs dialogen wordt hij vaak gezien als een voorloper van het theater van het absurde, van Beckett en Pinter. De Kersentuin, zijn laatste toneelstuk, is inmiddels een wereldberoemde klassieker.

Over regisseur Stefan Jung

Stefan Jung verzorgde als regisseur bij verschillende zorginstellingen grote meespeelspektakels voor en met verstandelijk gehandicapten. Bij Het Werktheater maakte hij theatervoorstellingen-op-maat en bij groepen als De Trust, Het Vervolg en Amai was hij als acteur te zien in uiteenlopende rollen. In veel van die rollen en ook in zijn solovoorstellingen balanceren de hoofdfiguren vaak op de rand tussen normaal en abnormaal, ze zijn in strijd met zichzelf en hun omgeving.
Een gegeven dat als een rode draad door zijn werk loopt.

Stefan Jung is momenteel artistiek leider van Carte Blanche. Dit kunstenaarscollectief bestaat al 23 jaar en geeft naast het maken van eigen voorstellingen ruimte aan ‘lastige talenten’. ‘Lastige’ talenten zijn mensen wier talent lastig is in te bedden in de samenleving, mensen met een verstandelijke beperking, een psychiatrisch verleden of een autistische stoornis.

Momenteel regisseert Stefan Jung ook ‘Stedelingen’, een project in samenwerking met Lunet zorg, Carte Blanche en het Parktheater in Eindhoven.

In de afgelopen jaren heeft Stefan Jung workshops en trainingen verzorgd voor spelers van de Tejatergroep. Daarnaast is er een vruchtbare uitwisseling geweest rond voorstellingen.